Creative Writing in de klas

In 2026 starten we een bijzonder schrijfproject op middelbare scholen. We ontwikkelden unieke Creative Writing-lespakketten die het afgelopen jaar uitgebreid getest werden door betrokken schrijfdocenten op verschillende scholen in Nederland. Deze creative writing lessen zijn niet alleen gericht op het schrijven van verhalen, maar ook op het ontwikkelen van aandachtig kijken, kritisch denken en creatief samenwerken.

Schrijven als collectief proces

Onze aanpak komt voort uit onze visie op schrijfonderwijs: uitdrukkingsvaardigheid is de basis van maatschappelijke betrokkenheid. We zien creatief schrijven dan ook niet als een individuele prestatie, maar als een collectief proces. Lokalen veranderen tijdens onze lessen in Schrijfateliers, met ruimte voor verbeelding, kwetsbaarheid en het soort feedback dat leerlingen verder brengt dan alleen ‘goed’ of ‘fout’. We stimuleren zowel divergent als convergent denken, en creëren een klascultuur waarin leerlingen zich vrij voelen om te experimenteren met taal en ideeën.

In een tijd waarin steeds meer teksten door AI worden gegenereerd, en de leesvaardigheid achteruit holt, wordt plezier in taal en het vertrouwen in het vermogen om zélf te formuleren belangrijker dan ooit. Onze Creative Writing-lessen enthousiasmeren, verrijken en geven leerlingen handvatten om hun schrijfvaardigheid te verdiepen, op school en daarbuiten.

Praktisch

De lessen zijn toepasbaar binnen de creatieve vakken, de taalvakken en het profielwerkstuk, maar onze methodes kunnen ook van waarde zijn voor andere vakken waar taalbegrip en taalvaardigheid  een rol spelen, zoals geschiedenis of burgerschap.

Dit project komt tot stand in samenwerking met de afdeling Creative Writing van ArtEZ University of the Arts. De komende maanden werken we ons aanbod verder uit. Binnenkort vind je op deze pagina meer informatie over inhoud, prijzen en mogelijkheden.

Wil je als eerste op de hoogte zijn zodra het aanbod live staat? Laat het weten aan Fleur Liedmeier via fleur@wintertuin.nl!